Izvēlne

Vieglās Valodas aģentūras stratēģija 2024.–2027. gadam

Mērķis

Izveidot informācijas piekļūstamībai labvēlīgu vidi, veicinot vieglās valodas un vienkāršās valodas lietojumu sabiedrībā un vieglās valodas atpazīstamību valsts, pašvaldību, sabiedrisko un pakalpojumu komunikācijas jomās, kā arī nodrošināt vieglās valodas lietotāju interešu pārstāvniecību.

 

Stratēģiskie darbības virzieni

  1. Informācijas piekļūstamības veicināšana sabiedrībā

   - Organizēt mācības valsts un pašvaldību darbiniekiem, kā arī pakalpojumu sniedzējiem  par vieglās valodas un vienkāršās valodas pielietojumu, nodrošinot efektīvāku komunikāciju ar sabiedrību un nodrošinot iespēju ikvienam cilvēkiem saņemt saprotamu informāciju.

- Skaidrot un palīdzēt ieviest vadlīnijas un standartus, kas palīdz iestādēm un organizācijām pielāgot savas tīmekļa vietnes un citus komunikācijas kanālus vieglajā valodā.

 - Veidot informatīvos materiālus vieglajā valodā, nodrošinot to piekļuvi cilvēkiem ar dažāda veida informācijas uztveres grūtībām, un dodot iespēju informācijas gatavotājiem  izmantot šos materiālus tālākā darbā kā paraugus.

 

  1. Interešu pārstāvība informācijas piekļūstamības jomā

   - Nodrošināt regulāru sadarbību ar valsts iestādēm, piemēram, Saeimu, Valsts kanceleju, ministrijām, veicinot vieglās valodas un vienkāršās valodas kā oficiāla informācijas piekļuves veida atzīšanu.

   - Piedalīties darba grupās un iesniegt priekšlikumus, lai izstrādātu normatīvos aktus, kas paredz vieglās valodas un vienkāršās valodas izmantošanu sabiedriskajā sektorā, īpaši saistībā ar informācijas pieejamību cilvēkiem ar invaliditāti un cilvēkiem ar uztveres grūtībām.

- Paplašināt sadarbību ar vieglās valodas lietotājiem, lai veidotu atgriezenisko saikni, pilnveidotu informācijas pasniegšanas veidus atbilstoši šīs mērķgrupas interesēm.

- Veicināt vieglās valodas lietotāju pašaizstāvības (self- advocacy) kustības veidošanos, lai cilvēki ar uztveres grūtībām varētu paust savas vēlmes un tiesības, piedalīties lēmumu pieņemšanā, , stiprinot šo cilvēku pašapziņu un neatkarību un mazinot šīs vieglās valodas mērķgrupas diskrimināciju.  

 

  1. Vieglās valodas atpazīstamības veidošana

   - Organizēt sabiedrības informēšanas kampaņas, veicinot izpratni par vieglās valodas un vienkāršās valodas nozīmi kā efektīvu informācijas pieejamības risinājumu. Mērķtiecīgi turpināt aizsāktās vieglās valodas atpazīstamības veicināšanas tradīcijas, tādas kā Mais – vieglās valodas mēnesis, publiskie vieglās valodas lasījumi, vieglās valodas rakstnieku konkurss, kā arī veidot jaunas aktivitātes, paplašinot uzrunājamo auditoriju.

   - Stiprināt sadarbību ar medijiem, lai regulāri publicētu vieglajā valodā sagatavotus informatīvus materiālus un veicinātu diskusijas par piekļūstamību informācijai.

- Nodrošināt klātbūtni konferencēs, iesaistīties sabiedriskos pasākumos un kultūras dzīvēs norisēs, prezentējot vieglās valodas un vienkāršās valodas risinājumus, to pielietojumu un efektivitāti. Popularizēt labākos piemērus vieglās valodas un vienkāršās valodas lietojumam (muzeju audiogidi, valsts iestāžu mājaslapu sadaļas Viegli lasīt, informatīvi materiāli par pakaklpojumiem utml.)

- Sadarboties ar publiskajām bibliotēkām vieglās valodas izdevumu popularizēšanā.

 

  1. Vieglās Valodas aģentūras kā kompetenču centra statusa nostiprināšana

   - Sniegt konsultācijas valsts, pašvaldību un privātā sektora iestādēm par informācijas piekļūstamību, piedāvājot praktiskus risinājumus dokumentu, pakalpojumu aprakstu un komunikācijas pielāgošanai vieglajā valodā.

   - Veidot un izplatīt metodiskos materiālus par vieglās valodas ieviešanas labākajām praksēm, nodrošinot to pieejamību visos līmeņos.
- Veidot informācijas pieejamības ekspertu kopienu, iesaistot jomā strādājošos, kā arī ar vieglās valodas mērķauditoriju strādājošos (sociālos darbiniekus u.c.) regulārai pieredzes apmaiņai un auditorijas aizsniedzības nodrošināšanai.

 

Stratēģijas īstenošanas kvalitātes un kvantitātes mērījumi

  1. Sabiedrības un organizāciju izglītošanas pasākumi

   - Pasākumu skaits, kuros piedalās valsts un sabiedriskā sektora pārstāvji.

   - Veikto apmācību dalībnieku apmierinātības rādītāji un sniegtā atgriezeniskā saite.

  1. Interešu pārstāvniecības aktivitātes

   - Iesniegto priekšlikumu un normatīvo aktu grozījumu pieņemšana valsts līmenī.

   - Pārstāvniecība darba grupās un diskusijās par informācijas piekļūstamību.

  1. Sabiedrības informēšanas un vieglās valodas kampaņas

   - Kampaņu redzamība medijos un sabiedrības izpratnes pieaugums par vieglās valodas nozīmi.

   - Vieglajā valodā publicēto materiālu skaita pieaugums valsts un sabiedriskajā sektorā.

  1. Praktisko risinājumu ieviešana

   - Konsultāciju skaits iestādēm un to ieteikumu ieviešanas rādītāji.

   - Piekļūstamības uzlabojumi iestādēs un tīmekļa vietnēs, pamatojoties uz informācijas pieejamības vadlīnijām un standartiem.

+371 29480648 irina.melnika@vieglavaloda.lv Elizabetes iela 57,Rīgā»